Packa ägg.

Det känns lite konstigt att första gången på väldigt länge packa avelsägg igen. 

Jag har aldrig tyckt det varit speciellt kul att packa ägg för det krävs en hel del jobb och varsamhet. Alla ägg, en efter en, ska skyddas med vad jag använder, papper och bubbelplast runt äggen. Sedan ska hela äggkartongen ner i en stor låda och skyddas mot stötar samtidigt som den ska ligga stabilt i lådan så den inte åker rundor under transport. Vanligtvis fyller jag lådan med större bubbelplast bitar eller luftkuddar, frigolitchips eller halm. Vilket alternativ det blir beor på vad jag har hemma. Huvudsaken är att äggkartongen ligger i mitten av lådan och ligger stabilt för posten är inte snälla med hantering av paket. Sedan vill man inte ha en låda som väger massa onödig vikt för ju tyngre den blir destu högre blir kostnaden. Jag föredrar alla dagar i veckan att hämta avelsägg istället. Det är värt de extra kostnaderna för bilfärden.
 
 
Hur packar ni avelsägg?

Kommentarer:

1 Hanna:

Hej,
Jag fick ägg i en hink (grekisk yoghurt-typen) med spån som stötdämpning och skydd. Beställde fem och alla var hela...

Har du fortfarande ägg till salu. Letar nämligen med ljus och lykta efter 5-7ägg... vore väldigt tacksam...
/Hanna

Svar: Ägg av vilken ras? / Anna
Anna Gunnarson

2 Hanna:

Dvärgmaran

Kommentera här: