Man lär sig alltid något nytt.

Man borde inte bli förvånad , men man blir det ändå.

Jag har kläckt upp kycklingar i många år och ändå förvånas jag ibland. Förvåningen beror mestadels på förväntningarna och en smutta okunskap. Man lär sig alltid något nytt vilket är roligt.
 
Jag har 2 exemepel som är ganska färska. 

Köpte isbar avelsägg och kläckte , kycklingarna blev super fina och när jag sedan kläckte kycklingar från mina egna avelsägg så dök det upp vita och viltfärgade kycklingar tillsammans med de spättade, blå och svarta kycklingarna. Tänkte vad tusan är detta men när jag fick det förklarat för mig så var det självklart , rasen var inte "klar" när Martin Silverudd dog därav kan det dyka upp avvikande färger som är från djuren han korsat för att skapa Isbar rasen. Detta är alltså egentligen inget fel , men det är inte direkt vad man förväntar sig.
 
Jag har också nyligen köpt in koppar maran ägg och kycklingarna är snart 4 veckor. Vad jag lärt mig så ska koppar marankycklingar vara svarta och lite vitt kan förekomma på vingarna. Men nu har jag tydligen fått några bruna kycklingar och en hel del kycklingar som är dåligt befjädrade och väldigt fjuniga. Men fick lära mig att "Late feathering" finns tydligen hos maraner och oftast blir dessa tuppar. Att kycklingarna har blivit bruna kan också hända och det försvinner oftast när de blir vuxna. Ibland blir de dock övertecknade så det koppriga går ner på bröstet på både hönor och tuppar. Inte vanligt men inte nödvändigtvis fel.
 
 
 

Kommentera här: