Kontroll av befruktning, hoppas på kycklingar.

Idag var det dags att städa kläckaren efter mitt förra marankläck. Jag minns inte om jag skrivit om det tidigare men jag köpte 20 maran ägg från en kvinna i Svedala. 16 ägg var befruktade och det blev 15 kycklingar av dom. Lyckat!

Nu när mina egna koppar maraner och skånska blomme höns har börjat värpa vill jag ju givetvis kontrollera befruktning på dom eftersom jag skulle vilja sälja lite avelsägg framöver. Så jag har sparat ihop en hel del ägg och håller fortfarande på och sparar för att fylla kläckaren. Fasar över att de ska vara obefruktade. Dock ser jag att tupparna är på hönorna så det borde inte vara några större problem tycker jag. 
 
 

Här är dom på bild, några fler ska samlas, sedan virkonas och in i kläckaren.
Jag virkonar alltid alla avelsägg, gör ni det?


♥ Anna ~ Instagram @Annaslantligaliv ~ Facebook: Annas Höns 
 

Kommentera här: