Spinner vidare

Spinner vidare på ämnet avelsägg och förväntningar. Jag har helt ärligt hängt upp mig på det.

Vad är det som gör att man kallar ett ägg för avelsägg?

Är det rätt att kalla ett ägg för avelsägg när man inte vet hur befruktningen varit i den befintliga gruppen man plockar ägg ifrån. Jag förstår att man aldrig kan garantera som säljare att just de äggen man säljer är befruktade men man bildar väl sig en uppfattning om att det är bra eller börjar bli sämre när man kontroll kläcker eller får återkoppling från sina tidigare köpare. Är man duktig kan man till och med se på ett helt vanligt knäckt ägg om det är befruktat eller inte och sedan använda det till kakan eller matlagningen. Ligger det inte i säljarens intresse att veta om äggen man säljer är befruktade?

Jag vet inte om jag tycker det är rätt att kalla det för avelsägg.

Ett avelsägg är ju värt en hel del pengar också beroende på ras. Allt från 5kr -100kr har jag sett på nätet. Det lägsta har varit korsningar dvs resultat med blandrasiga kycklingar. Det högsta har varit från en eftertraktad ras som det inte funnits många som ägt här i sverige och därmed kan man ta ofantligt mycket mer betalt för dom äggen.
 
Tänk då för att vara humana säger vi att du hittar en som säljer avelsägg för 30kr. Förväntar ni er inte då att äggen är bra befruktade och att säljaren har kontrollerat detta tidigare? Jag själv hade tidigare förväntat mig det om inte säljaren skrivit i sin annons att befruktningen ej är kontrollerad. Tänk er då att köpa 10 ägg för 300kr och sedan tillkommer frakt och emballage på vanligtvis 100kr om du ska få dom skickade , det är då 400kr för kanske helt obefruktade ägg som då kanske inte ska kallas för avelsägg.
 
Om jag vill minnas rätt så har jag själv benämt ej kontrollerade ägg för avelsägg , det kommer jag inte göra längre. Och gör jag det så rätta mig då när ni snälla. Men däremot har jag talat om för köpare att äggen inte är kontrollerade , sänkt priset och så har det varit upp till köparen och göra en chansing. Det är väl en shysst deal? Det tycker jag iallafall. Jag får respons tillbaka på hur kläcket har varit och kan eventuellt höja priset igen till nästa köpare.
 
Tack för mig

Kommentarer:

1 Anonym:

Bra talat,håller fullständigt med

Kommentera här: