Köpa avelsägg

Att köpa avelsägg är ibland en djungel känns det som.
Vad är det som gör seriösa säljare seriösa och oseriösa just oseriösa?
En god affär eller en dålig affär? Det måste spegla sig på något vis.
Kanske inte bara en persons uttalande utan fleras av det goda omdömmet eller det dåliga.

Jag behövde skriva av mig lite. Risk finns att inlägget upplevs lite rörigt och jag talar emot mig själv och  mina åsikter. Men jag tror ni förstår vart jag vill komma.

För att skryta så får jag varje gång jag skickat avelsägg, dvs befruktade ägg, till någon respons tillbaka om hur bra packade äggen har varit och köparna har varit nöjda. Jag packar äggen på det vis jag vill ha äggen skickade till mig själv. Många gånger har jag fått ägg med posten som varit äggröra. Dessa gånger frågade jag inte säljarna hur dom packade skickägg. Att skylla på posten är inte alltid rätt, det förutser också att äggen ligger stabilt i lådan vilket dom inte gjort dessa gånger. Okunskap tänker jag.

Men vad förväntar man sig egentligen?

Är det rätt att förvänta sig något när man köper avelsägg? Själv tycker jag inte det längre! Det är viktigt att ta reda på vad du får för pengarna du betalar annars hamnar du i en situation där du blir missnöjd och tycker att säljaren förmodligen är dålig/oseriös. Dock vill jag heller inte ta bort ansvaret helt och hållet från säljaren. Det är lika viktigt att tala om vad det är du säljer och under vilka förutsättningar för att undika missförstånd som leder till att man i efterhand blir oense.
 
Själv köpte jag 13 "avelsägg" på en marknad i maj vilket visade sig vara obefruktade allihopa förutom 1 ägg som inte kläcktes. Trots att jag är införstådd om risker så frågade jag aldrig dom där frågorna som kanske skulle gjort att jag inte köpte äggen. I all hast förväntade jag mig där och då förmodligen att äggen skulle vara befruktade och visst 1 var ju det. Men hallå! kom igen.
 
Jag ska erkänna en sak som talar emot en aning och det är att innerst inne, i stundens hetta när du köpt dina avelsägg ,tror jag vi alla förväntar oss kycklingar iallafall , eller? :)

Vi lär oss av våra misstag.

Kommentarer:

1 Margaretha:

Klart man ska/ kan förvänta sig befruktade avelsägg. Jag tycker väl att det ligger i säljarens intresse att äggen är befruktade och packar äggen på bästa sätt. Sen kan mycket hända under postgången. Men säljaren har rent samvete. Nöjd kund = fler kunder ;)

Kommentera här: